top of page
7250726054_8c009306a1_o_edited_edited.jpg
WAT IS AFK?
WAT IS AFK?

'Het publiek kijkt ademloos naar de voorstelling aan de rand van de IJssel. Terwijl de dansers als bloemen uit de speciaal voor de gelegenheid aangevoerde hompen klei omhoog groeien, staat op de achtergrond beeldend kunstenaar Gerrit van Middelkoop op de sporten van een ladder gebouwtjes te maken van diezelfde klei.

Wie weet wat het betekent, mag het zeggen, maar je hart gaat hier wel open.'

Citaat uit recensie De Gelderlander

(3 oktober 2011) over In The Beginning There Was

Schermafbeelding 2024-02-20 om 15.37_edited.jpg

Sensor #4, jaargang 16, p. 5

De Gelderlander, 3 oktober 2011, p. 13

De Gelderlander, 3 oktober 2011, p. 13

foto: Andre Lusa Fotografie / Nulpunt 2011 / bron: Flickr

foto's o.a: Andre Lusa Fotografie / Nulpunt 2011

​Het culturele evenement Nulpunt (2011), nodigde choreograaf Aafke de Jong, pianist/componist Michiel Braam (ArtEZ) en beeldend kunstenaar Gerrit van Middelkoop uit om samen een locatievoorstelling te creëren, geïnspireerd op de plek waar, onder een spoorbrug bij Arnhem, twee rivieren - de IJssel en de Rijn - samenkomen.

Een piano ingebed in een vloer van rivierklei waarover de stem van dichter H.H. ter Balkt hangt als een dreigende donderwolk. Dat zijn slechts een paar van de de ingrediënten van deze locatie-voorstelling, uitgevoerd aan de oevers van de rivier de IJssel.

In The Beginning There Was is bedoeld als locatiespecifieke voorstelling, maar AFK werd ook gevraagd de uitvoering aan te passen aan de concertzaal van ArtEZ Conservatorium tijdens één van de Vetruvius-lezingen over 'genezende ritmes in muziek en architectuur'. Een heel andere omgeving, waar de klei uit de rivier de concertzaal in werd gebracht in plaats van andersom. Dit voegde weer een heel nieuw perspectief toe aan de essentie van de voorstelling.

​'Waar je ook gaat, je neemt altijd iets van je eigen geboortegrond mee'.

Geïnspireerd door de eigenschappen van het materiaal dat beschikbaar is aan de oevers van de rivier bij de spoorbrug van de stad Arnhem naar Westervoort, zoals de plasticiteit van klei, de ondoordringbaarheid van steen en de vluchtigheid van water, vertellen de kunstenaars over hoe het voelt om weg te gaan van je thuisland. Waar je ook bent of waar je ook heen gaat, je neemt altijd iets van je eigen geboortegrond mee. Ook letterlijk werd er veel grond verzet tijdens dit optreden.

Geen groter contrast denkbaar dan de kwetsbaarheid van de lichamen van de dansers - allemaal met een andere culturele achtergrond (Vietnam, Duitsland, Polen en Israël) - en de ruwheid van de natuurlijke omgeving. De ambitieuze techniek van de spoorlijn boven de dansvloer wordt gebruikt tijdens de voorstelling en zorgt voor onverwachte momenten voor de dansers en pianist, gefixeerd in de kleigrond. 

Is het mogelijk om de tijd even stil te zetten en te beseffen dat we in feite allemaal hetzelfde zijn? Samen alleen, alleen samen.

_____

Credits

Concept en choreografie Aafke de Jong  

Muziek Michiel Braam 

Toneelbeeld Gerrit van Middelkoop en Aafke de Jong  

Dansers Patrick Radu, Ornella Marchwichka, 

Eilit Marom & Jason Gwen  

Poëzie en voice-over H.H ter Balkt †

Kostuums Aafke de Jong en Gerrit van Middelkoop

Onze speciale dank aan

Festival Nulpunt, ArtEZ, 

Gemeente Arnhem, Rabobank, Wijnen & Van Oostrom

en Dekker & Van de Kamp

In the beginning there was

bottom of page